Обзор на ЕК за образованието у нас: Повече напуснали училище и малко средства за сектора

12:03, 08 ное 16 25 225 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Процентът на преждевременно напусналите училище се е увеличил и показва големи регионални различия. Броят на учениците намалява вследствие на демографските тенденции. През учебната 2015/2016 година общият брой на учениците и студентите е 1,24 милиона души, което е с 2,7 % по-малко от предходната година .Общите разходи на сектор „Държавно управление“ за образование пък продължават да са сред най-ниските в ЕС. Това са част от критиките в годишния обзор на ЕК за образованието в ЕС и по-специално в България.

Все пак от ЕК отбелязват, че  България е една от шестте страни, които през 2104 г. увеличиха инвестициите в образованието с повече от 5% в сравнение с 2013 г., по-конкретно с 12%. От друга страна обаче образователните резултати на уязвимите групи като ромите и учениците от селските райони показват, че те се представят значително под средното равнище.

Също така се посочва, че делът на завършилите висше образование продължава да се увеличава и беше въведен модел за финансиране, основано на резултатите, но продължават да са налице предизвикателства, включително недостатъчна приложимост на образованието на пазара на труда.

"България предприема първите стъпки в прилагането на Закона за предучилищното и училищното образование с приемането на поредица държавни образователни стандарти", се отбелязва още в доклада.

Според доклада, у нас делът на завършилите висше образование (на възраст от 30 до 34 години) е достинал 32,1 % през 2015 г., което означава, че България е на път да достигне националната цел по стратегията „Европа 2020“ от 36 %. Съществува обаче значителна разлика между половете: процентът на завършилите висше образование при жените е с около 15 процентни пункта по- висок от този при мъжете.

Процентът на заетост при наскоро дипломиралите се висшисти се е увеличил значително, като възлиза на 87,1 % през 2015 г., и понастоящем надминава средното за ЕС равнище от 81,9 %. Това до голяма степен се дължи на подобряването на перспективите на пазара на труда. През 2015 г. с най-голям дял сред завършилите висше образование са изучавалите икономика и администрация — 29,7 %, следвани от социални и поведенчески науки (13,7 %), инженерство и инженерни професии (10,7 %), педагогика и образователни науки (8,12 %) и здравеопазване (6,81 %). С най-ниски дялове бяха завършилите компютърни науки (3,18 %), науки за живота (0,83 %) и математика и статистика (0,16 %)

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама