Фандъкова разкри: Бившият кмет на "Младост" вероятно има общо с кражби на апетитни парцели в столицата

Снимка: Topnovini.bg
Снимка: Topnovini.bg

Бившият районен кмет на „Младост” вероятно няма общо със схемите за кражби на апетитни парцели в столицата, но със сигурност служители на общината са свързани с имотната мафия. Това каза в студиото на „Тази сутрин” столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Припомняме, разследване на bTV установи, че огромно количество имоти в „Младост” и населените места около София са били придобити с фиктивна реституция, базирана на подправени документи. Цвета Авджиева пък беше принудена да подаде оставка след граждански протести срещу застрояването на зелени площи в един от най-големите жилищни комплекси в столицата.

„Опити за кражба на имоти не се правят за първи път. Ние имахме случаи, в които успяхме да защитим обществения интерес”, посочи Фандъкова и даде пример с парк „Възраждане”, където отново е имало реституция с подправен подпис на бивш кмет.

Освен това районни кметове са успели да спасят от застрояване зелени площи в „Подуене”, „Красно село”, „Слатина” и др.

Отоплението на твърдо гориво е най-големият проблем

Най-големият проблем за качеството на въздуха в София през зимните месеци е отоплението на твърдо гориво. Затова и най-високите нива на прахови частици са замерени в дните след Нова година, когато нямаше сериозен трафик в София, посочи Йорданка Фандъкова.

„Замърсяването е в двата квартала близо до периферните райони на София, които най-често се отопляват с твърдо гориво”, обясни тя във връзка с вчерашните данни, според които в „Павлово”, „Надежда” и „Красно село” запрашаването е било до 9 пъти над нормата.ю

„Проблемът е пряко свързан с бедността. Хората се отопляват на дърва и въглища там, където нямат как да се отопляват с нещо друго. Караме страшно стари коли, страшно много дизелови коли”, коментира експертът по околна среда Боян Рашев.

Според него може при епизоди на голямо замърсяване градският транспорт да е безплатен, а синя и зелена зона да поскъпват 2-3 пъти.

„Правят се нови булеварди в София, но много малко велоалеи. С увеличение на платната, с разширяване на пътищата се увеличават и автомобилите. Самият градски транспорт не се стимулира по никакъв начин, по който би трябвало”, отбеляза и журналистът Димитър Кенаров.

Йорданка Фандъкова отговори, че е обмислян вариант за поставяне на филтри на комините, но той не е бил достатъчно ефективен. Училищата и детските градини, които са на нафта или въглища постепенно минават на газ, където е възможно, или получават ВЕИ инсталации.

Градският транспорт

Кметът подчерта, че целта на модернизацията на градския транспорт в София е намаляване на вредните емисии. На бул. „Мария Луиза” вече е внедрена система за даване на предимство на градския транспорт, а през годината ще се въвежда навсякъде.

В програмата на автотранспорта е залегнало купуване на електробуси като този, който пилотно тръгва по линия 84. Освен това започва процедура по закупуване на 120 автобуса, които ще се движат на природен газ (но пък през миналата година бяха закупени голямо количество китайски дизелови машини – б.р.).

Фандъкова посочи, че за две години средната възраст на автобусите е паднала от 19 на 12 г., а след още няколко години ще говорим за средно 6 до 7-годишни возила, което е добро равнище за Европа. На 90% са подменени тролеите, а започва процедура за закупуване на още 13 нови трамвая, както и за придобиване на използвани такива от Базел.

Ремонтите

Йорданка Фандъкова анонсира няколко от мащабните ремонти през 2016 г. Бул. „Дондуков” ще има ново по-безшумно трамвайно трасе, нови тротоари, а е възможно и настилката вече да не е само паваж.

Сериозни промени предстоят и по „Граф Игнатиев”, където трябва да се подмени ВиК инфраструктурата, останала от построяването на улицата преди десетилетия.

Трасето на трамвайна линия №5 ще бъде цялостно реконструирано и линията вече ще бъде скоростна.

Кръстовището на две нива на бул.”България” и „Гешов” остава за неопределеното бъдеще, стана ясно от думите на Фандъкова. „Кръстовището няма да може да се направи през следващите 2-3 години. Надявам се, че някога ще може да се направи. Изискваше се повече от година да се блокира изцяло движението по бул. „България”, посочи тя.

В резултат релсовият път в района на кръстовището, останал неремонтиран преди години заради очаквания старт на проекта, сега най-накрая ще бъде приведен в нормален вид.

Ще се работи в района на бул.”Рожен” и Северната скоростна тангента, а бул.”Петър Дертлиев” ще бъде свързан с АМ „Люлин”.

Social

Коментари