Арх.Здравко Здравков - гл.архитект на Столична община: Пазарът на жилища в София е стабилен

14:09, 02 мар 17 25 Автор:

Архитект Здравков, излиза ли София от икономическата криза, ако се съди по увеличения брой издадени напоследък строителни разрешителни?

Безспорно наблюдаваме огромно раздвижване в София в сектора на жилищното застрояване. Това е така, защото банките облекчиха значително условията за отпускане на ипотечни кредити и намалиха лихвените проценти за отпускането на такъв вид кредити, което накара много купувачи да инвестират в жилища в София, както, като основен дом за живеене, така и като инвестиция. Радостното е, че тези купувачи и инвеститори са избрали да купуват жилище именно в София, което се отразява на пазара.

Пазарът на жилища в София в момента е стабилен и трендът ще се запази и в следващите години, предполагам. Тази възходяща тенденция в сектор жилища индиректно „дърпа“ нагоре и всички съпътстващи сегменти от пазара, които имат отношение към един дом – мебели, аксесоари, строителни услуги и т.н.

Забелязвам и друга тенденция, че самите купувачи, които инвестират в жилище, станаха по-взискателни и търсят по-доброто качество, като и самите строителни компании вече вдигнаха качеството на самия строителен продукт. Това са положителни тенденции. Не се продават евтини решения, защото един стабилен продукт си държи цената, дори по време на криза.

Бихте ли внесли яснота какви са плановете на Столична община за развитие на северните територии, като Нови Искър, Кремиковци и т.н., които са най-неразвитите части на СО и като че ли са застинали в развитието си в средата на миналия век?

С изграждането на Северната скоростна тангента вече се създадоха по-добри възможности да транспортна връзка на централната част на София с Нови Искър и т.н. Сега ни предстои да започнем, надявам се до края на 2017 г., старта и на пробива на бул.“Рожен“, който ще свързва града Нови Искър и 12-те села от същия район със София. Погледът на ръководството на Столична община е към развитие на северните територии, но ще трябва да се направят  значителни инвестиции в инфраструктура, пътища и т.н., от страна на общината, а това отнема време.

Кога ще бъде изграден пробива на бул.“Рожен“ и свързването му със Северната дъга на Софийския околовръстен път?Има ли вероятност това да се случи през тази година?

Има изработен идеен проект, който вече е придвижен и Столична община работи активно по него, както вече споменах. След като бъде одобрен окончателно и се извършат съответните процедури, имаме намерение да обявим обществена поръчка до края на тази година и да започне да се работи по тази близо 3-километрова отсечка. Това ще реши в една значителна степен транспортната връзка на София със северните територии, като Нови Искър и др.

Какви са плановете на Столична община за изграждане на нов увеселителен парк върху терена, на който беше разположен преди „София ленд“, каквото намерение имаше общината преди няколко години?

Няма движение по този въпрос, тъй като частния  инвеститор на този терен има други планове за изграждане на друг тип комплекс, с друго предназначение, но междувременно му беше отказано изграждането на такъв комплекс на това място.

В момента се разглежда статута на Борисовата градина като цяло и тогава ще се разглежда и статута на тази територия. По принцип такива увеселителни паркове в Европа и по света се изграждат на удобни места извън големите градове.

Но според плановете на СО имаме планове да бъде изграден огромен аква парк край с.Чепинци, той е обезпечен градоустройствено, но трябва да се намери сериозен инвеститор, който да инвестира този проект, а такъв в момента няма.

Предвижда ли се да бъде отворена най-после за граждани на София къпалнята „Мария Луиза“?

Този въпрос предстои да се разглежда от Столична община, когато се гледа статута като цяло на Борисовата градина. Този имот е частен и ще се обсъжда тепърва как може да бъде развита тази територия. Първо трябва да бъде приет новият Подробен устройствен план (ПУП) на Борисовата градина, който се изработва в момента, след това ще го обсъждаме този ПУП с гражданите и СОС трябва да приеме този план. София има нужда от това знаково за града място.

Предстоят ли нови промени в ръководеното от вас направление „Архитектура и градоустройство“ в СО по отношение на по-ефикасното и прозрачно обслужване на гражданите при взаимодействието им с общинската администрация?

Опитвам се като ръководител на това направление да променя в положителна посока досегашната репутация на това звено в Столична община. Работим активно по един нов уеб сайт, който ще бъде от полза за гражданите и бизнеса, и който ще направи още по-прозрачна и ефективна дейността на направление „Архитектура и градоустройство“ в общината. Целта ни е да ограничим до минимум директния контакт граждани - общинска администрация, и всичко да се случва по електронен път – изваждане на документи, справки, и т.н.

Има ли намерение Столична община да развие и да се грижи за многото минерални извори на територията на общината?

Да, СО има стратегия за развитие на минералните извори. От МОСВ са ни предоставили за стопанисване 8 минерални извора, които общината ще развие и ще инвестира в тях, като ще полага грижи като добър стопанин. Основно ще ги развиваме като СПА центрове и за геотермални нужди.

Ще бъде ли развивана веломрежата в София?

Стратегическата ни цел е да създадем обвързаност на веломрежата в София, тоест, да свържем всички велотрасета в една обща мрежа в града. Трудна задача е, но по нея се работи активно в момента. Това е приоритет на Столична община.

И един последен въпрос. Кога София ще има завършен своя първи истински небостъргач?

Общият устройствен план за развитие на Столична община допуска изграждането на такива сгради. Моето мнение е, че те не трябва да бъдат пръснати из целия град. Сега съществуващите групи от високи сгради се оформиха благодарение на вече изградената инфраструктура. Ядрото на входа на бул.“Цариградско шосе“ е действителното място за високи сгради. То е обезпечено с огромен подземен паркинг - 1500 автомобила, връзки с летището, с метрото, близост до магистралата, "Цариградско шосе" и директна връзка с центъра. На различен етап от своята реализация се няколко проекта в момента - Капитал Форт е един от тях. Изграждането на един небостъргач е един огромен инвестиционен проект и реализирането му е мащабна задача, която включва много компоненти. Скоро ще стане ясно дали в близко време градът ни ще има изграден своя първи истински небостъргач.

Интервюто взе Валентин Тодоров