България отчита ръст на онлайн търговията, но и наличие на нелоялни практики

18:14, 14 мар 17 25 288 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Комисията за защита на потребителите и Министерството на икономиката организираха съвместно кръгла маса на тема: „Информационните технологии в полза на потребителите”.

На срещата бяха обсъдени възможностите и предизвикателствата на цифровата икономика за потребителите и бизнеса, а също така и сигурността на мрежите и онлайн пазарите.

Тенденциите в онлайн търговията според  данни на Евростат през 2016 година са, че над 1 милион, което означава че 27% от българите са пазарували онлайн, като през последните години се наблюдава нарастване на интернет търговията с около 20%.

Стоките, които са купувани, са предимно дрехи и спортни артикули. Най-активни са хората на възраст между 18-34 г., като потребителите между 25 и 30 г. са запознати и търсят своите права при злоупотреби.

Това е довело до нарастване на общия оборот с около 400 милиона лв. Това показва, че цифровата икономика е един от най-перспективните отрасли на модерната икономика. Тя се развива много бързо в световен мащаб и е важен двигател за развитието на иновациите и конкурентоспособността.

Въпреки това има проблеми и пречки, които възпрепятстват онлайн търговията. Най-често потребителите се срещат със забавяне на поръчки, отказ за връщане на парите при отхвърляне на покупка, лоша обратна връзка с търговците.

„Фалшивите намаления и нереалните промоции са най-често срещаните нелоялни търговски практики при онлайн магазините. Понякога търговците не спазват предварително поет ангажимент за по-бърза доставка от предвидения по закон 30-дневен срок.

Нелоялните търговски практики при електронните магазини, като фалшивите намаления, често се срещат по време на празници, както и нереалните промоции и неспазването на договореното време за доставка.

„Ние винаги съветваме потребителите преди да вземат решение за покупка да проверят историята на търговеца, да се запознаят с условията на сделката и основните характеристики на стоките Също така е добре да пазят всички документи от покупката, тъй ще са им необходими при евентуално предявяване на рекламация или желание да се възползват от правото си на отказ", каза Константин Райков,  ечлен на КЗП.

Весил Петков от сектор „Киберпрестъпност" на ГДБОП посочи, че обемът на киберпрестъпленията се увеличава така, както се увеличава и обемът на онлайн пазарът.

Най-често срещаните са финансово мотивираните престъпления, при които потребителите са подтиквани да закупуват стоки или да въвеждат свои данни, с които впоследствие се злоупотребява.

Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център към КЗП, обясни, че най-честите пречки пред потребителите, които пазаруват онлайн от друга държава в ЕС, са свързани с езиковата бариера, както и с опасенията, че стоките им ще бъдат доставени за по-дълъг срок или че трябва да платят по-високи транспортни разходи.

Стефка Русева от дирекция „Координация, планиране и международна дейност" в Комисията за регулиране на съобщенията обяви, че предстои цялостен преглед на регулаторната рамка, като четирите действащи в момента директиви ще бъдат отменени и на тяхно място ще се въведе изцяло нов Кодекс за електронните съобщения. Той ще регламентира информацията в потребителските договори, забраната за дискриминация и др.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама