Зам.-кметът Йоана Христова: През есента София ще има система за ранно известяване за мръсен въздух

Превишаването на нормата за фини прахови частици в София в началото на годината наложи спешни мерки срещу замърсяването. Столична община публикува на сайта си Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух до 2020 г. Какво се случва с програмата и мерките към нея, разговаряме със зам.-кмета по екология Йоана Христова.  

Г-жо Христова, защо програмата за чистия въздух на София все още е в комисии, а не в дневния ред на Столичния общински съвет?

- Не виждам изненада, че програмата все още се разглежда в комисии. На 10 март тя беше публикувана за обществено обсъждане. Получихме множество предложения от граждани. Допълнително правихме срещи с бизнеса, с неправителствени организации и студенти. Така че обемът на предложенията, които  имаме в момента е изключително голям и аз се надявам много скоро да видите обобщената таблица с тези коментари.

Постъпилите предложения бяха представени на вниманието на научния съвет към кмета на Столична община и от тях също получихме становища по мерките. Днес (вторник – бел. ред.) имаше заседание и на програмния съвет, който разглежда финално предложенията. Така че вървим по посока финалната чернова на програмата. Има законови изисквания кое с кого се съгласува, така че да може в рамките на април програмата да влезе в Столичния общински съвет.

Кои са най-одобряваните и най-препоръчваните мерки от софиянци?

- Най-много са препоръките за залесяване, тоест гражданите искат да виждат повече зеленина в града. Това за качеството на въздуха е много ценно, а начините по които да се случи, се дискутират от колегите. Много са предложенията и за изграждане на зелени филтри покрай транспортните трасета. За всичко това е нужда допълнителна координация, за да сме сигурни, че като заложим такава мярка и гражданите я видят, могат да разчитат, че тя  ще бъде изпълнена, за да няма просто един пожелателен документ. 

Какво се случи с мерките, които обявихте през зимата, когато нивата на фини прахови частици бяха високи?

- Анонсирахме, че ще предприемем различни мерки, които стимулират ползването на градския транспорт през зимата. Факт е, че вече започнахме да разработваме механизъм, който тепърва ще бъде представен на комисиите на СОС и след това на гражданите. Моето лично убеждение е, че няма да се наложи да правим екстремни организации на градския транспорт, защото мерките, които смятаме да изпълняваме до края на 2017 г. , ще предполагат добро качество на атмосферния въздух и няма да въвеждаме допълнителни рестрикции.

А въвеждането на безплатен градски транспорт?

Той е предмет на механизма, който разработваме. 

Ваша беше и идеята за въвеждане на ранно известяване при замърсяване на въздуха. 

 - Системата се разработва в момента. Очакваме през август тя да е готова, така че да имаме работеща система преди зимния сезон, когато е най-голямо натоварването с фини прахови частици от  битовото горене. 

Когато системата за ранно предупреждение е готова, Столична община ще има информация за 48 часа напред дали се  очаква превишаване на емисиите от фини прахови частици. Това ще ни позволи да вземем правилно управленско решение - дали да въведем някакви ограничения, да стимулираме ползване на градски транспорт и т.н. Но натоварването от битовото горене  е онова, което би предизвикало подобен тип мерки и затова системата трябва да е готова в края на лятото или началото на есента. 

- Как ще става оповестяването?

- То ще става най-напред в Столична община, но ще бъде направен подходящ интерфейс, който да дава публичност през интернет и мобилни приложения. 

- Внесли сте предложение за извеждане от експлоатация на язовирните стени на язовирите "Кремиковци" и "Сеславци". Защо?

-Тези язовири не се използват повече от 30 години. Водата, която събират, е основно от дъждовете. Нито защитните им съоръжения са във вида, в който  трябва да бъдат, нито се използват за някакви икономически дейности. Анализът, направен по предписания на междуведомствената комисия показва, че е по-ефективно те да бъдат изведени от експлоатация, за да  не застрашават по никакъв начин териториите около тях.