Симеон Славчев: Политизирането на проблемите е излишно, нека гражданите сами инициират политиките

11:19, 15 май 17 25 956 Шрифт:
Автор:

Симеон Славчев е общински съветник в София и е съпредседател на „Политическа група 5“. Той бе зам.-председател на Движение 21, но след напускането на партията продължи усилено да работи за решаването на проблемите на столичани. Завършил е Техническия университет в София, инженер-магистър е по „Индустриален мениджмънт”, специализирал е „Политически мениджмънт“ в НБУ. 5 години е живял в Германия. Завършил е „Академия за социална политика“ и има квалификация по „Управленски умения“.

В Столичния общински съвет е зам.-председател на постоянната комисия по инженерна инфраструктура и енергийно планиране и е член на постоянната комисии по транспорт и туризъм, както и на постоянната комисия по здравеопазване и социална политика. Преди време стана и учредител на Гражданско сдружение МИР. Пред topnovini.bg инж. Славчев говори за бъдещето развитие на София, за проблемите на столичани и решения им чрез реално гражданско общество и участие.

Господин Славчев, излезе регистрацията на сдружението “Мрежа за иновации и решения” (МИР) и там има хора от вашия екип, вие каква роля имате?

Учредихме Гражданско сдружение „Мрежа за инициативи и решения“ и преди месец излезе съдебната регистрация. В навечерието на Деня на славянската писменост и култура символично предстои и официалното обявяване на сдружението, представянето на неговите цели, инициативи и лица. Аз съм учредител на МИР и моята роля е да реализирам всяко предложение на сдружението чрез работата ми като общински съветник в София. Целта и мисията ми е да докажа, че гражданите пряко могат да участват в управлението на столицата чрез конкретни предложения за решаването на проблемите на София.

Каква е целта на МИР?

Целта на гражданското сдружение МИР е подобряване средата на живот на българските граждани чрез практически решения на обществено-значими местни и национални проблеми и изграждането на нов обществено-политически модел за управление. Основната задача ще бъде формирането и развиването на гражданско образование и политическа култура сред българските граждани. Така ще се достигне до реализацията на иновативни модели за управление в централната и местна власт. Сдружението ще формира реално гражданско общество. А за да има гражданска активност, трябва всеки един от нас да осъзнае, че личният пример е най-важното, най-стимулиращото и най-надъхващо нещо. Гражданското образование за мен е да успеем с даването на личен пример да докажем, че всичко зависи от нас самите и от всеки един от нас. Личният пример става заразителен.

Какви хора ще бъдат привлечени в сдружението?

Граждански активни българи, които не само искат, но и са готови да действат, за да се реши даден местен или национален проблем. В България има много можещи, знаещи и активни млади хора и амбицията на МИР е не само да ги обедини, но и да насочи тяхната енергия и експертиза за решаването на конкретни проблеми. Ще привлечем всички, на които казано на жаргон им пука за България.

Какви са инициативи, с които МИР ще стартира?

С такива, които формират на първо място националния дух, самосъзнание и родолюбие. Една такава инициатива е популяризирането на каузата на Васил Левски „За чиста и свята република“ сред младите българи. Ще инициираме изграждането на „Алея на българските царе и всички велики българи“. Целта е на едно място в София да се издигнат техни паметници, да се прочете и да се види българската история и всички национални постижения в хронологичен ред. Също така започват инициативи, свързани с популяризирането на православието, които ежедневно да напомнят думите на Митрополит Климент Търновски "Има Православие у нас, има български народ; няма Православие — няма български народ!". Наред с това ще работим за решаването на реални проблеми на българските граждани, започвайки от оправянето на кварталната уличка и свършвайки в превръщането на администрацията в независима и професионална.

Защо смятате, че местната власт има нужда от такива сдружения и само на територията на София ли ще се търсят решения?

Защото местната власт е най-близко до хората, тя ежедневно се занимава с решаването на техните реални и конкретни проблеми. За да започнем да решаваме националните проблеми, трябва първо да минем през решаването на проблемите на улицата и квартала, в който живеем. Всички тези проблеми са натрупвани във времето във всяка българска община и гражданско сдружение „Мрежа за инициативи и решения“ ще покаже, че може да обеди и насочи гражданската енергия за тяхното решаване. Решения ще се търсят и по национални политики и проблеми, но ще започнем първо с решаването на конкретни проблеми в София, където имаме механизма чрез Столичния общински съвет.

Хората не са ли прекалено политизирани, което пречи енергията им да се насочи в една посока?

Да, дори бих казал, че хората са излишно политизирани. Хората буквално са „занимавани“ с политика. А ние искаме да е обратното – хората да станат инициаторите на политиките. Те да определят какво и как да се прави, да дават предложения и решенията. Това е работещият модел на гражданско общество, а не криворазбрано властване на шепа хора.

Има ли такива успешни модели?

От началото на мандата в Столичния общински съвет, въпреки различните политически пристрастия успяхме да насочим енергията за решаването на проблемите на столицата. С личен пример успяхме да променим начина на действие и взимане на решения, които в голямата си част вече се взимат с консенсус. Това на практика е един успешен модел. За мен проблемите на България и на всяка българска община не са нито леви, нито десни. Това са нашите проблеми и ние само можем и трябва да започнем да решаваме сами. Най-успешният модел е не да търсим разделителни линии помежду ни, а да намерим допирните точки. Само по този начин на мислене и действие ще успеем да формираме и новите национални и стратегически цели на България. Необходимо е само да следваме примера на нашите предци и да помним, че българският народ е успявал само тогава, когато е бил единен.

Кой е най-големият проблем на София, който СОС трябва да реши?

Един от най-належащите проблеми на София и т. нар. мръсен въздух. Много се спекулира с тази тема. София не е градът с най-мръсен въздух в Европа, но има редица проблеми, които трябва да бъдат решени. В момента се разработва “Програма за управление на качеството на атмосферния въздух на Столична община”, която ще бъде разгледана и одобрена, дай Боже, на сесията на СОС в четвъртък, 18 май т. г.

Има конкретни неща които задължително според мен трябва да залегнат в програмата. Едно от тях е стимулиране на използването на електромобилите и хибридите. Моето предложение е това да бъде една от мерките в стратегията и Програмата за подобряването на качеството на въздуха в София. Наред със стимулирането и използването на градския транспорт от столичани да се стимулира и използването на електромобили, хибрди и мобилните търговските обекти, работещи и захранващи се с електродвигател. Ние като Общински съвет разработваме в момента стратегия за изграждането на точките, където ще могат да се зареждат тези електромобили. Зарядните колонки ще бъдат разположени равномерно на територията на цяла София. За да могат да се стимулират хората да използват електромобили и хибриди, моето предложение е те да се освободят от такса за паркиране в синята и зелената зона. Успоредно с това трябва да се стимулира и велотранспортът, като се ускори изграждането на велоалеи и във вътрешнокварталните улички и всички велоалеи да бъдат обединени в една обща мрежа. Това е европейска и световна практика и така в идеалния център на столицата ще се ограничи автомобилният трафик или в него ще се движат предимно екологично чисти автомобили и велосипеди.

Вие сте живели 5 години в Германия и какво можете да пренесете като опит и в София?

Това, което предлагам, е да се разработи една стратегия най-общо казано за електромобилността в София. Това е изцяло немски опит и включва няколко компонента. Това, което ви казах за електромобилите и велосипедите, в това число внедряването на електробусите, използването на повече тролейбуси, трамваи и естествено и разширение на метрото. Всичко това е т. нар. електромобилност на София. Това е един работещ модел, взет от Германия, който може да бъде внедрен и успешно реализиран и в София.

В какъв период от време ще се усети резултата, ако тези мерки се приложат?

Всяка една от мерките в Програма за управление на качеството на атмосферния въздух на Столичната община има конкретен времеви хоризонт. Аз смятам, че ако веднага започнат да се прилагат още в края на тази календарна година, промените ще се усетят в позитивен план. Програмата за чистия въздух е до 2020 г. Надявам се и си пожелавам до тогава София да се е превърнала в един истински зелен и чист град. В момента част от замърсяванията идват от използването на твърдо гориво за отопление. Едно от предложенията в Програмата е тези горива да бъдат заменени с алтернативни източници на енергия. Тук държавата трябва да се включи и да подпомогне процеса.

Като говорим за чистотата на въздуха не мислите ли, че и ТЕЦ-овете са част от проблема?

По-голямата част от ТЕЦ-овете отговарят на изискванията. Те минават едногодишни контролни прегледи. Има няколко ТЕЦ-а, в които до 2020 г. трябва да се внедри нова филтрираща инсталация. За мен основният замърсител на въздуха са автомобилите и използването на твърдото гориво за отопление.

Как ще коментирате „Топлофикация“ и тези безумни ремонти по 10 – 11 дни без топла вода в няколко квартала на София?

Проблемът с аварията в Топлофикация през март е натрупан през годините назад и за това моля софиянци за търпение. Като зам.-председател на комисията по инженерна инфраструктура и енергийно планиране съм в постоянен контакт с ръководството на Топлофикация София. Твърдя, че са предприети всички мерки и действия, така че столичани да не усещат авариите и техническите проблеми. Все пак има техника, при която не могат да се предвидят всички неща и повреди.

Не може ли в „Топлофикация“ да работят през нощта и вместо 10 спирането на топлата вода да е само 5 дни?

Отправили сме този въпрос към ръководството на „Топлофикация“ и те ни увериха, че правят всичко възможно и че сроковете ще бъдат дори съкратени.

Губеща структура ли е „Топлофикация“ и кога смятате, че нещата ще се променят?

Топлофикация София не е замислена като общинско дружество, което да е печелившо. Все пак има и социална функция и роля. За съжаление не „Топлофикация“ София определя цените, които сега не се харесват на софиянци. Това го прави КЕВР. Там имаше разногласия и различия, но смятам, че диалогът между ръководството на дружеството, нас като Общински съвет и КЕВР е вече на необходимото ниво и се надявам в бъдеще нещата да имат позитивно развитие и да бъдат в полза на столичани.

Преди време заявихте, че повишението на цената на водата в София не е икономически аргументирано и въпреки това КЕВР я вдигна с 18%?

Категорично повишаването на цената на водата в София е икономически необосновано поради няколко причини. Първо миналата година КЕВР правиха проверка на Софийска вода през септември 2016 г. и трябваше да завърши декември 2016 г. Сега сме почти средата на май и още нямаме резултатите от тази проверка. Тя трябваше да ни даде икономическите показатели – фактурирани стойности, направени разходи, аварии, абсолютно всички неща, които включват разходна и приходна част, за да можем ние като Общински съвет да знаем дали искането на Софийска вода за 18% увеличение на водата е обосновано. Към днешна продължавам да твърдя, че повишаването на цената на водата е необосновано.

Не се ли чувстват някои общински съветници безсилни, след като това е втория случай? Първо бе вдигната цената на билета за градския транспорт, а сега и цената на водата. Какво от това, че вие не сте съгласни?

В случая с повишаването на цената на водата в София няма как да влияем на процеса, тъй като по закон КЕВР взима решението за цената на топлоенергията и водата. Случаят с цената на билета е по-различен. Вече имаме процедура за електронната тикет система и се надявам до края на годината тази процедура да приключи. А от началото на следващата 2018 година да започне внедряването на тази система. Тя ще даде абсолютно справедливо заплащане. Столичани ще плащат справедливо разстоянието, което изминават. Тоест билетът в София ще може да се използва за няколко транспортни средства. Една от идеите е да има времеви билет – 30 или 60 минути. За това време ще може да смените няколко транспортни средства, подземен и надземен транспорт, без ограничение на броя на транспортни средства и прикачванията. В момента цената от 1.60 лв. за билет не е справедлива, защото срещу нея можете да изминете както една или две спирки, така и 22. За мен не е справедливо да заплащате цена от 1.60 лв. както за две така и за 22 спирки, но с въвеждането на електронната билетна система това ще бъде коригирано.

Има ли вече обществена поръчка за електронната тикет система?

В момента е открита процедурата и ще продължи 45 дни. Надяваме се да се явят възможно най-много фирми с изключително добър и позитивен опит. Надяваме се процедурата да приключи по най-бързия начин и да започне изграждането на тикет системата. По документация така е заложена, че ще се внедрява в рамките от една до година и половина. Така през 2019 г. да имаме изцяло нова електронна билетна система в градския транспорт в София.

Г-н Славчев, имаме завод за боклук, но преди седмица общински съветник от БСП обяви, че има проблеми и заводът не функционира на пълни обороти. Вярно ли е това и какви са причините?

Да, в завода имаше проблеми и доколкото съм информиран те са от техническо естество и вече са отстранени. Трудно се напаснат и работниците в завода. Едната част от тях са минали обучение, на други им предстои да минат такова. Разговарял съм също с ръководството и директора на завода. Надявам се, че по най-бързия начин ще изчистят проблемите и заводът ще заработи на пълни обороти. Още повече, че като следваща фаза на Интегрираната система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци на Столичната община предстои изграждането на завод за преработката на RDF, който излиза от сега действащия завод. Това е една по-широка и много важна тема за софиянци. Трябва да е ясно, че такъв тип заводи има в много европейски столици и те са екологично чисти. Много добре трябва да бъде подбрана технологията за този завод, защото не може в центъра на София да се използват технологии от 19 век при положение, че могат да се използват екологично чисти технологии от 21 век, които вече работят и са с доказана ефективност. При преработката на RDF в такива инсталации например не се генерират емисии и не се образуват фини прахови частици, тъй като процесът е изцяло в затворен цикъл. Да не говорим, че другият огромен плюс на подобни инсталации е, че при преработката на RDF се получава междинен продукт, който може да бъде използван директно като гориво за Топлофикация, замествайки природния газ и/или за производството на метанол, който може да бъде използван за метаново гориво за автобусите на градския транспорт в София, замествайки напълно дизеловото гориво.

Вие сте от много активните общински съветници и имате виртуална приемна – онлайн, правите приемна в отделните общински райони, срещате се с недоволни столичани, какво ви дава тази директна връзка с гражданите?

Изключително важен ми е постоянният контакт с гражданите. Затова правя директните приемни всяка седмица и онлайн по конкретни теми, защото от тях излизат по-голямата част от проблемите. На територията на София има 24 района – 24 общини и изключително важно за мен като общински съветник е да познавам проблемите в районите и най-вече да мога да внеса конкретни предложения за тяхното решаване. За съжаление това, което се наблюдава в последните месеци и години в България е, че едни обществени групи се настройват срещу други и то умишлено. Такъв беше случаят с реконструкцията на бул. „Княз Александър Дондуков“. Присъствах на общественото обсъждане там, където две групи, забележете, които живеят на бул. „Дондуков“, буквално те са съседи, се скараха. Едните искат да се сменят паветата, другите искат да останат паветата и двете групи се карат и спорят и не могат да се разберат, а ние като Общински съвет трябва да вземем решението. Така се получава една ситуация, в която обществото е силно разделено.

И вие трябва да се явявате като омиротворители?

Това от една страна, от друга ние трябва да вземем решението и винаги има недоволни и напрежение, което не трябва да се получава. Няколко обществени обсъждания се правиха за бул. „Дондуков“, за съжаление няколко пъти беше спиран проекта именно поради тази причина. Има групи в обществото, които създават напрежение. Бул. „Дондуков“ е един от ключовите булеварди и той трябва да бъде реконструиран до края на тази есен. Затова се надявам на едно от последните обществени обсъждания, което този месец, да имаме консенсус по по-голямата част от въпроса как да изглежда. Дори сме предложили и смесен вариант. Едната част да е с павета, там където ще минава трамвая, а другата с асфалт за автомобилите. Ние като общество трябва да си зададем ясно въпроса дали това е начинът за решаването на нашите проблеми.

Имате ли амбицията да правите политическа кариера или се чувствате добре като общински съветник – човек, които помага за решаването на проблемите на София?

За мен най-важно е да се решават проблемите. Местната власт е изключително важна, защото тя ежедневно е сред хората и чрез нея се решават конкретните проблеми на гражданите. А всеки решен проблем ми носи огромно удовлетворение и именно за това влагам толкова много енергия и усилия в моята работа, за да съм в помощ на жителите на София.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама