• Колаж: Topnovini.bg

По време на поредната едноседмична кампания,  организирана от Европейската мрежа на службите на Пътна полиция (TISPOL),  на територията на България са установени 350 нарушители, 268 от тях са шофирали след употреба на спиртни напитки, а 82 – след употреба на наркотични вещества. Това е поредната констатация, че у правлението на автомобил под въздействие на алкохол и наркотици е сред трите основни причини за възникване на тежки инциденти по пътищата на Европа и България с голям брой жертви.  По повод тази тревожна статистика репортер на Topnovini.bg се свърза с експерта по пътна безопасност Любка Маринова.  

Г-жо Маринова, по време на едноседмичната акция на  TISPOL  бяха хванати множество шофьори, които карат след употреба на алкохол на наркотици. Въпреки завишените санкции, тази тенденция бележи ръст. Какви трябва да бъдат мерките, за да намелят най-сетне тези случаи?

- Да, те се увеличават. Трябва да се работи с хората, да се обясни вредата от употребата на алкохол и наркотици и да се засили контролът от страна Пътна полиция. Оттам насетне, да се прилагат всички мерки, които хич не са малки - като размер и като вид санкции. Отнемане на свидетелствата за правоуправление, снемане на регистрационните табели и т.н. Виждате, че в момента се работи по това не само собствениците на автомобилите, които са хванати с алкохол и наркотици, да бъдат санкционирани за по-дълъг период от време, а и собствениците, които са предоставили автомобилите си на неправоспособни шофьори. Всеки трябва да си дава сметка, че предоставяйки колата си на човек, който няма необходимата квалификация, става особено опасен на пътя. Пример за това, е случаят с мигрантите, които катастрофираха на АМ "Тракия". Така че на собственика на автомобила също трябва да се търси сметка.

Доскоро за подобно нарушение само за месец се спираше автомобилът от движение...

- Да, досега беше така, но сега ще се промени законът в полза на по-високите глоби. Сега за по-дълго време ще се свалят номерата на автомобила. 

Въпреки завишените санкции, нарушителите на пътя продължават да карат необезпокоявани...

- Трябва да се засили контролът от страна на пътната полиция. И все пак трябва да отчетем факта, че завишените санкции действат едва от 21-ри януари тази година. Много малко е времето, за да може да кажем какви са резултатите. 

Вчера парламентът прие на първо четене премахването на знака, предупреждаващ за камера, засичаща скоростта. Ако подобна мярка се приеме окончателно, това ще накара ли шофьорите да намалят скоростта?

- Това може да се разглежда и добре и недобре. Да, от една страна би трябвало да се очаква някакъв положителен резултат от това. Но какво от това, че примерно някой ще го хванат няколко пъти, без тези табели? Няма опасност някой да се скрие, както напоследък се говори, че полицаите ще започнат отново да се крият в храстите, защото тази стационарна камера се вижда от много далече и няма как да се скрият. Евентуално биха могли да се покрият тези, които са с мобилни камери. Но все пак смятам, че това е добра мярка. Ако даде резултат, тя може да продължи да се прилага, но може да се променят разпоредбите. 

Проблемът със събираемостта на глобите обаче продължава да е неразрешен все още. Каква ще е ползата, ако някой бъде санкциониран, без реално да бъде глобен?

- Разбира се, трябва да се засили събираемостта. Пътната полиция прави всичко възможно да събира глобите, защото всички снимки се обработват, но те не достигат за толкова кратък период от време до нарушителите, колкото на нас ни се иска. Не достигат толкова бързо, за да се почувства човек виновен. Има напредък в тази посока, все пак. Ако човек не бъде открит на адреса, който е посочил, след известно време НАП се занимава със събираемостта на тези глоби. Когато отидеш да си плащаш данък, ти излиза, че не си платил глобата. Но е хубаво веднага да бъдат санкционирани нарушителите. Ние непрекъснато искаме полицаите да имат ПОС терминали, чрез които те да могат да събират веднага глобите. В другите страни минаваш покрай камерата, след което те спират и показват снимката и плащаш на място, а не да се измъкват. Тогава няма опасност и от корупция сред полицаите, защото те са снабдени с такива автомобили, които контролират тяхната работа и действията, които извършват. Просто трябва да се засили контролът. 

Реагирай на публикацията

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
А по-тревожна е статистиката, че не проерявате първоизточниците на снимките и си гепите!

Избрано

Общество

Политика

Икономика

Закон и ред

Здраве

Култура

Образование

Свят

Спорт

Любопитно