Пловдивски учители: Трябва нов подход за повишаване успеха на учениците

14:19, 30 юни 15 25 500 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Необходими са нов подход, нови програми и съвременна методика, а също бизнесът да подаде ръка на обучаващите се, за да бъдат повишени успехите на външното оценяване. Външното оценяване и матурите показват, че учениците не владеят българския език. Около тази теза са обединиха пловдивски  учители, директори, експерти от Регионалния инспекторат по образование и преповадаватели в ПУ "Паисий Хилендарски" по време на голяма кръгла маса за състоянието и проблемите на националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити през тази учебна година. Дискусията бе организирана от Федерация "Училищно образование" към ГС на БСП - Пловдив.

"Основният проблем при четвъртокласниците е четенето с разбиране", алармира Красимира Брайкова, главен учител в СОУ "Св. Константин Кирил Философ". Констатацията й подкрепиха и други нейни колеги от началния курс. Помощник-директорът на СОУ "Софроний Врачански" Динка Бабрикова анализира основните причини за ниските резултати. Ключови, според нея, са майчиният език и религиозната принадлежност, противоречията и конфликтите в семейството, местенето от училище в училище. Преподавателката заяви още, че най-висок е балът по дисциплината "Човек и природа", защото е най-близка до живота на децата, следва "Български език и литература", а на последно място е "Човек и общество". Според д-р Красимира Танева, специалист по методика на литературното обучение, това се дължи на фактът, че на децата им трябва повече функционална, а не фактологическа грамотност. Литераторката в  ОУ "Драган Манчов" Ирина Димитрова изрази своето притеснение от натиска на чуждите езици върху речниковия фонд на подрастващите.

"Боравят по добре с технологиите, отколкото с българските думи, не могат да структурират текст и не искат да полагат усилия в овладяването на родното езиково богатство", докладва учителката на седмокласници своите преки наблюдения.

Тя беше категорична, че за съхраняването и опазването на българския език е нужна целенасочена държавна политика.

Позицията доразви Мария Станова от Професионалната гимназия по машиностроене.

"Зрелостниците в училището често не владеят родния език и това е заради засилената ислямизация и турцизация на ромите", обясни преподавателката. По думите й те нямат основни познания за букви, правописи и род на думите, как да четат, пишат и да разбират българския език.

Директорът на най-голямото ромско училище ОУ "Пенчо Славейков" Екатерина Делинова подкрепи тезата на колегата си, посочвайки, че при нея децата не са билингви, а монолингви и учебният процес е възпрепятстван сериозно от това. Преподавателите се съгласиха, че голяма част от проблемите в образователната система произтичат от делегираните бюджети.

Необходими са нов подход, нови програми и съвременна методика, а също бизнесът да подаде ръка на обучаващите се, за да бъдат повишени успехите на външното оценяване, категорични бяха преподавателите.

Заместник-деканът на математическия факултет в ПУ проф. д-р Коста Гъров препоръча средното образование да се модернизира и да бъде адекватно на динамично развиващите се технологии. Според него заплащането на учителите трябва да е достойно, гарантиращо самочувствие, стимулиращо самоусъвършенстването и атрактивно за младите преподаватели.

"Мнението на учителските колективи е важно, трябва да се вземе под внимание и да бъде чуто", категоричен бе председателят на Федерацията доц. Кирчо Атанасов.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама