Реплика на първия български самолет получава Музеят на авиацията в Крумово

07:42, 08 авг 15 25 368 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Реплика на първия конструиран и изработен в България самолет "Йорданов 1" ще бъде официално подарена днес на Музея на авиацията в Крумово, филиал на Националния военноисторически музей.

Събитието е част от честванията на 100-годишнината от началото на самолетостроенето у нас. Както Пловдив Topnovini.bg писа, те се провеждат от 7 до 9 август на територията на авиобаза "Крумово" и Музея на авиацията.

До 12 часа днес в Крумово се очаква да пристигнат самолетите, участващи в Третата въздушна обиколка на България. В 13 часа в Музея на авиацията започва официалното откриване на изложението "Построено от българи". Участниците във въздушната обиколка ще получат сертификати, а на музея ще бъде дарена репликата на първия български самолет.

Изобретателят му - Асен Христов Йорданов, е роден през 1896 г. в София. Като ученик се записва доброволец в Балканската война и служи в Първо аеропланно отделение. В края на 1914 г. започва строителството на аероплан в работилница в Княжево. В работата си е подпомаган от Григор Найденов, а чрез Министерството на войната получава двигател, витло, охладител и колела от пленен трофеен самолет. В началото на март 1915 г. готовата конструкция е представена в Царския манеж. През юни 1915 г. авиаторът Гаврил Стоянов изпитва летателните възможности на новопостроения аероплан.

Самолетът е биплан, конструкция тип Albatros, с разпереност на крилата 14 м, дължина 8.5 м и мотор Argus 100НР. През юни 1915 г. пилотът Радул Милков прави сполучливо излитане на височина 300-400 м пред назначена от Министерството на войната комисия и хофмаршала на двореца генерал Савов.

Така машината на Асен Йорданов става първият успешен самолет, конструиран и построен в България. По-късно е предаден в Аеропланното отделение, разположено на аеродрума при гара София. Асен Йорданов завършва Аеропланното училище за пилоти и служи като боен летец в Първо аеропланно отделение. През април 1918 г. със самолет D.F.W. участва в свалянето на вражески двуместен биплан. Кавалер е на два ордена "За храброст" от Балканската и Първата световна война. През 1921 г. заминава в САЩ за участие в конкурс за обиколка на Земята. Конкурсът се проваля, а Йорданов остава в Ню Йорк като общ работник и учи английски език.

По-късно работи в авиокомпания "Къртис" като чертожник, а след това става изпитател, летец инструктор, конструктор, летец педагог. Записва аероинженерство, изучава физика, химия и радиотехника. Открива собствена компания "Йорданов Авиейшън Корпорейшън", чрез която обслужва челните самолетостроителни компании на САЩ.

Асен Йорданов поддържа училище за летци, като онагледява съвършено новаторски авиационното обучение. Със своите научнопопулярни книги за авиацията той става световноизвестен авторитет в тази област. След като сътрудничи в разработката на самолетите "Локхийд Р-38", "Къртис", "Боинг В-17", Йорданов преминава в гражданското въздухоплаване и участва в конструирането на транспортния самолет "Дъглас ДС-3". Умира през 1967 г. в САЩ.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама