С ново приложение на телефона си можем да пътуваме в градския транспорт и не само

10:18, 21 авг 15 / Любопитно 25 2937 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
TICKEY е едно от най-новите приложения за мобилни телефони, което може да ви помогне много в забързания живот в София. Най-просто казано това е електронен билет за градския транспорт, но и не само. Това е „умно” приложение, което анализира и предлага оптимизирана цена на транспорт в зависимост от пътуванията ни, разказаха създателите на Tickey пред IT-специалисти и медии на традиционната ежеседмична закуска в Betahaus.

Пътуванията за ден не надвишават дневната карта за всички линии

Например в столичния градски транспорт, след като пътникът направи 4 пътувания за деня на стойност 4 лева, за 5-ото и следващите пътувания за този ден билетът му ще се издава безплатно. Толкова би платил и ако си закупи дневна карта за всички линии. По същия начин, когато пътникът достигне цената на месечна карта, плащайки през приложението, за следващите му пътувания до края на транспортния месец цената ще бъде нула лева.

Защо потребителите имат нужда от приложението?

Димитър Димитров – основател и Изпълнителен директор на Tickey, сподели, че идеята да потърси съвременно решение за покупка на билети е възникнала, тъй като лично е бил затруднен от редицата неудобства, които ежедневно изпитват пътниците в София при закупуването на билетчета и карти за градски транспорт. Не на всяка спирка има будка за билети. Шофьорите и ватманите често не разполагат с такива. Автоматите в трамваите работят само с монети. Ако човек си купи карта за градски транспорт, единствено в метрото може да види кога изтича срокът ѝ, за да я зареди. Валидаторите в автобусите, трамваите и тролейбусите не дават такава информация.

С Tickey тези неудобства не съществуват, казват създателите на приложението. То работи на всеки смартфон с iOS Android, а се очаква и новият Windows Phone 10 също да позволява работа с приложението.

Как се купуват билети и как се осъществява контрола?

Необходимият хардуер се състои от личния смартфон на пътника и от бийкъни (beacons), които се поставят в транспортните средства или на входовете на метростанциите според начина на закупуване на билети в съответния град или превозно средство. Другото необходимо устройство е таблет за водачите или контрольорите, чрез който ще се осъществяват проверките за редовността на пътниците.

Когато пътниците се качват само от една врата, бийкънът (beacon) се поставя на входа, от който се извършва качването, и след регистрация на пътника на таблета на водача се визуализира снимка на пътника и информация за закупения билет. Когато проверката на пътниците се извършва от контрольори, визуализирането на снимката на пътника става на таблета на контрольора.

Кое гарантира, че няма да се издаде билет за съседно превозно средство?

Предвидено е бийкънът да задейства Bluetooth-а на смартфона на пътника и той да потвърждава закупуването на билет за съответния рейс. Тъй като устройството отчита in-dot- position, няма опасност приложението да се задейства от преминаващо превозно средство, уточни Димитър Димитров. Tickey умишлено не ползват GPS, допълни той, заради отклоненията при сателитите, които са от съществено значение в градския транспорт, където разстоянията между автобусите са под 5 метра.

Разнообразните транспортни тарифи

Tickey разработват проекти за различни градове в Европа и съответно системата им е съобразена с различните видове плащания, според начина на формиране на транспортните тарифи в различните градове.

Димитър Димитров обясни как е предвидено да функционира системата в градовете, в които пътниците заплащат билети в зависимост от изминатото разстояние, както е в Холандия. Първоначалната стойност на билета при качване в транспортното средство се начислява в максимален размер според спирката, от която се качва пътникът. Но когато пътникът слезе преди да е достигнал максималното разстояние, разликата между максималното и изминатото разстояние се сторнира.

Проблеми?

Основният проблем, който срещат в работата си създателите на новото приложение е, че общините, както у нас, така и в другите европейски градове, са инвестирали много средства във вече остарели системи - информационните табла за пристигането на следващото транспортно средство, монетните устройства за продажба на билети в трамваите и т.н. Бързоразвиващите се технологии правят безпредметни тези крупни инвестиции, споделят създателите, а за общинските администрации е неприятно да си признаят, че са ощетили излишно данъкоплатците.

Предимства?

Новото приложение е почти безплатно за общините - бийкънът струва едва 30 лв. и батерията му се сменя веднъж на година и половина. Комисионната, която Tickey искат за продадените билети през техния софтуер е същата, която в момента се плаща на разпространителите на билети.

Друго предимство, което приложението предоставя на превозвачите, е мониторингът на транспортните услуги. Кои са най-натоварените линии. Какви прекачвания извършват и в тази връзка необходима ли е нова линия. В кой часови диапазон по кои линии пътуват повече ученици, по кои повече хора в средна възраст или пенсионери. Тези данни, освен за оптимизиране на самите транспортни линии, могат да се ползват и за рекламите в превозните средства или по спирките.

За пътниците приложението може да предостави информация за оставащото време до пристигането на следващото преводно средство, кой шофьор управлява превозното средство, как се казва контрольора и в случай на оплаквания те могат да бъдат персонално отправени. При претърпяно пътно-транспортно произшествие, тъй като билетът има застрахователно покритие, клиентът може да докаже пред застрахователя, че е бил в превозното средство по време на злополуката.

Разбира се приложението има и своят принос в опазването на околната среда, изтъкват създателите му, ежегодно за производство на хартиени билети се изсичат повече от 1400 дървета в Европа.

Къде ще бъдат първите новатори?

Първите автобуси снабдени с такава система на плащане ще тръгнат през септември по най-дългата автобусна линия в Бургас, която свързва северната с южната част на града. Столичният градски транспорт изчаква стартирането на продажбите в бургаските автобуси преди да вземе решение за внедряването на новата система.

Бъдещи планове?

Димитър Димитров споделя, че целта на Tickey е да обслужват 15% от продажбите на билети в градския транспорт в Европа. Екипът е амбициран приложението да се използва не само в градския транспорт, а и за закупуване на билети за музеи, увеселителни паркове, велосипеди под наем и всякакви други билети, които се закупуват на принципа in-dot-position.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама