Община Шумен по средата на класация за събираемост на санкции

13:47, 21 авг 15 25 390 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Община Шумен постига между 50% и 80% събираемост на наложените санкции за изминалата година. Това сочи последното изследване на Института за пазарна икономика. Анализът е направен на база данни от информационната система за попълване на отчетните доклади за състоянието на администрацията за 2014 г.

В изследването се посочва, че качеството на живот в една общност зависи в значителна степен от възможността на местната администрация да прилага правилата и да контролира за тяхното спазване ефективно.

Един от начините да се измери ефективността на контролните функции на местната администрация е да се оцени успеваемостта (колко) и ефективността (на каква цена) в събирането на наложените от общинските служители глоби и имуществени санкции.

Община Шумен попада в най-многобройната група на общините по събираемост на санкциите. 72 общини в България постигат събираемост на санкциите между 50% и 80%. Освен Шумен, тук влизат общините Благоевград, Плевен, Велико Търново, Добрич, Пазарджик, Ямбол и др.

От извадката от данните за контролната дейност на някои големи общини става ясно, че в община Шумен длъжностни лица с правомощия да съставят актове за извършени административни нарушения са 25. Общо събраните имуществени санкции през 2014 г. в общината са 42 446 лева. Общо наложени имуществени санкции през 2014 г. на територията на общината са в размер на 57 500 лева.

През 2014 г. пет общински администрации са декларирали събрани приходи от глоби и имуществени санкции, надвишаващи десетократно наложените. Най-вероятно става въпрос за събиране на вече наложени такива в изминал период и за реорганизация на контролната дейност. Това са общините Завет, Пловдив – район Централен, Видин, Симеоновград и Нова Загора.

Още 19 общински администрации също успяват да съберат минали наложени глоби, но в по-малък размер от предната група и въпреки това постигат над 100% събираемост. Основно, това са малки общини като например Златоград, Аксаково, Тутракан и т.н., но има и няколко по-големи (Русе и Варна).

По-многобройна (60 общо) е групата на общините, които постигат между 80% и 100% събираемост на наложени санкции – в тази група са Кърджали, Панагюрище, Пловдив – район Северен и район Западен, Разлог, Дългопол, Велинград и др.

Групата общини с ниска успеваемост на контролната дейност (между 10% и 50% събираемост) се формира от 64 администрации, сред които са Столична община, Бургас, Търговище, Асеновград, Свиленград и столичните райони Изгрев, Оборище, Подуене, Младост и Триадица.

Още по-слабо успешни са 23 общини с между 1% и 10% събираемост, сред които са Стара Загора, Созопол, Силистра, столичните райони Студентски, Красно село, Илинден, Сердика и Искър, Кюстендил и Ботевград.

Без събрани приходи от наложени глоби са 17 общини, най-големите от които са столичните райони Люлин, Нови Искър, Овча Купел и Връбница, Хисаря и др.

Според ИПИ данните за успеваемост и ефективност показват, че големите общини, в които е съсредоточена по-голямата част от населението в страната, имат ниска успеваемост и ефективност на контролната си дейност, което оказва влияние върху стимулите за спазване на регулациите и съответно – върху качеството на живот на местните жители. По различни данни, около 25% от наложените санкции се обжалват и биват отменени, но въпреки това, размерът на наложените глоби, които не са събрани остава значителен, което показва, че голяма част от нарушителите не понасят цената за неспазването на правилата.

Липсата на качествен контрол за прилагане на местните регулации означава, че дори и да има инвестиции, изграждане на инфраструктура и трансфери от централния бюджет за дадени дейности, големите общини не успяват да осигурят достатъчно добри условия за живот и бизнес, отбелязват от института.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама