Ситуацията с медиите в провинцията е 265 пъти по-тежка от тази при националните, твърди журналист
19:34, 01 окт 15
25
420
Шрифт:
По думите му методите за овладяването на медиите в София и тези в провинциалните градове като Варна, например, не се различават особено.
Медийната среда в "морската столица"
"Колкото и маловажни да изглеждат медиите във Варна, Стара Загора, Пловдив или където и да е, умножете ги по 265, колкото са общините в България и ще видите, че картината на тоталния медиен контрол в провинцията е по-плашещ, отколкото случващото се с т.н. централни или национални медии", обясни журналистът.
Според него, когато говорим за проблемите в медиите, говорим за тяхното финансиране. Спасов припомни случая с обявената обществена поръчка от Столична община през февруари за медия, която трябваше да отразява дейността на градоначалниците 24-часа в денонощието.
„Понеже изглеждаше абсурдно, бе отменена. Това не се случва във Варна и в провинцията", поясни журналистът.
В провинцията обществените поръчки за медийно отразяване заменя журналистиката с PR. Тази търговия на информация се осъществява на простия алъш-вериш принцип и без реални обществени поръчки",категоричен бе кореспондентът на „Дневник“ и „Капитал“.
Примерите от Варна
Само през 2014 година една медийна група във Варна, състояща се от телевизия, вестник и частично радиостанция, е получила 80 000 лева за популяризиране и промотирането на града за Европейска столица на културата. По думите на Спас Спасов парите на пръв поглед не изглеждат много, но ставало дума за медия с крайно ограничени възможности и много малък екип.
Отделно още толкова пари са били отпуснати на същата медийна група, за да отразява общинския съвет във Варна.
"Нещо, което би трябвало да го върши без да ѝ се плаща. Плаща ѝ се за отразяване на излъчването на живо на заседанията на общинския съвет. Резултатът е пълна, тотална и скучна естетичност",обрисува медийната действителност в областния град.
Преди време по думите на журналиста община Варна е обявила обществена поръчка за 400 000 лева. Парите отново били предназначени за медийно отразяване, като една клауза в договора предвиждала публикации да не бъдат обозначавани като платени.
„Тоест това си е чисто плащане за медийно съдържание", обобщи Спасов.
Тези 800 000 лева са били преразпределени от фирма, през която е минал списъкът с медиите за одобрение. Същият списък е бил достояние и на общинската администрация.
Средствата са били за отразяване на конкретна инициатива, но отделно се е плащало през общината за общински фирми, които изобщо нямат нужда от реклама: ВиК, градски транспорт, ученически стол и др. Това са предприятия без реална конкуренция, но със солидно медийно
Монополът в медийното отразяване
Всички реклами са в едни определени медии. Спас Спасов сподели, че е поискал рекламните договори и се оказало, че се сключват с едни и същи медии.
"Те по своето същество са скучни, но когато се налага да помогнат за налагането на определено мнение сред обществото, се активизират. Това най-често са сайтове, които се управляват от един или двама души", разказва журналистът.
По думите му умножени всички тези проблеми във Варна по 265 правят обстановката в провинцията наистина плашещата. Зависимостите на медиите били най-вече икономически – чрез ниско ниво на заплащане и абсолютно развития монопол на пазара.
"Липса мотивация у журналисти, защото работата им не води до реална промяна. Така намалява драстично броят на младите репортери, които започват работа в провинцията", завърши кореспондентът на „Дневник“ и „Капитал“ във Варна.
Добави коментар